Wawacan Purnama Alam
Sampurasun baraya… hehehe saya kembali lagi ngepost
nihh sekarang temanya bahasa sunda, yaitu mau ngasih wawacan sunda. Semoga membantu
J
WAWACAN PURNAMA ALAM
( KARANGAN R. SOERIADIREDJA )
PUPUH ASMARANDANA
Dangding
Sunda sakajudi, titisan ti pupuhunan, beubeunangan soson-soson, kekel kana
tatarosan, ti bangsa nu budiman, prabujangga juru lagu, nu paham kadongkarian.
Ari
ieu nu digurit, lampah ménak jaman kuna, masih kaom buhun kénéh, wantu alam
kadéwaan, sumembah ka sangiang, munjungna ka sang rumuhun, nyambat ka para
batara.
Beunang
nungtik ti leuleutik, nyutat nyatet ti bubudak, tataros ti kolot kahot, juru
dongéng alam kuna, ayeuna ditukilna, disusurup kana lagu, ditulad dijieun
babad.
Manawi
baé ngajadi, ku sadaya dimaranah, didamel conto lalakon, kana geusan kamulusan,
jalan kasalametan, satungtung nyandangan hirup, rumingkang di pawenangan.
Di
dieu babad teu sepi, anu murka anu satia, kabéh watekna katangén, sarta
leuwih-leuwih nista, ngeunahna tugenahna, ganjaran nu mulus laku, naraka ku
lampah murka.
Wiwitan
anu digurit, aya sahiji nagara, gedé sarta leuwih ramé, ngaran nagara Riskomar,
dina jaman harita, kamashur ku tina unggul, ti saban nagara lian.
Kereta
sartana mukti, henteu aya kakurangan, sumembor ka nagri séjén, tina
kamulyaanana, sagala hahasilan, samalah enggeus kasebut, huluwotan dayeuh lian.
Ari
anu jadi narpati, ratu di nagri Riskomar, Sri Maha Déwa Pramayon, kongas adil
palamarta, pinter sugih tur gagah, loba ratu anu taluk, jadi bawah paréntahna.
Kagungan
putra sahiji, Sang Ratu ti praméswari, pameget kalangkung kasép, dina jaman
harita mah, kongas ka sabuana, kakasihna nu kamashur, Pangéran Purnama Alam.
Istu
kasép katambah lantip, netepan kasatriaan, taya bubudéning goréng, wantu bener
kusumahna, nyekel karaspatian, lungguh pancuh wuwuh ampuh, nyegah sakur lampah
salah.
Ngan
aya ku saperkawis, pasangaran salirana, nu narik kana cocogéh, lantaran leuwih
kasépna, loba nu kaédanan, asal kapincut kairut, istri-istri sadayana.
Najan
nu boga salaki, ngadadak ménta ditalak, hayang ka Pangéran Anom, tapi arambon
sorangan, taya du dilawanan, kantun ngaberung napsu, murudul abrul-abrulan.
Tatapi
Sang Putra tigin, henteu bingbang teu kagémbang, ku istri anu tarémbong, nutup
anjeun di kaputran, lenggah di pagulingan, buku anu digugulung, nalék sakur
kitab-kitab.
Sabab
anu dipigalih, gampang lampah kalacuran, hésé mun ngalap pangartos, bagbagan
kasasmitaan, margi langkung kekelna, nyurupkeun ka jero kalbu, nyangsangkeun
kana pangrasa.
Tambah
harita geus nyangking, papacangan baris garwa, pangrérémo Sang Narpatos,
Kaswati jenenganana, putri nagri Ambarak, rujuk sepuh pada sepuh, jalan hayang
bébésanan.
Tatapi
malah ngajadi, sumpeg galih Sang Sri Nata, aringgis rérémo bedo, ku sabab
Pangéran Putra, tacan kersa garwaan, da nuju ngalap élmu, palay jembar
pangawasa.
Mungpang
ka pangersa Gusti, Pangéran Purnama Alam, teu kersa jadi pangantén, ka putri
Ratu Ambarak, malah aya saurna, kajeun dihukum gantung, dibuang ka tempat
anggang.
Jeung
tinimbang kana kénging, ku rama dipaksa nikah, kajeun ngalolos ngaléos,
nyingkiran ka nagri lian, kitu manah Sang Putra, atuh Ratu wuwuh éwuh, sumawonna
praméswara.
Turug-turug
sering nampi, serat ti Ratu Ambarak, ka kersa Sang Narpatos, ngangkeran
nikahkeun putra, tina enggeus sedengna, nikahkeun nya mulung mantu, ka Sang
Pangéran Purnama.
Éta
leuwih-leuwih jadi, sumpeg galih Sang Sri Nata, ari rék neda bedo, tinangtu
jadi isinna, ka Sang Ratu Ambarak, malah tangtu aya tungtung, kana marga
kaawonan.
Kadangkala
sami lai, bawaning nular cecela, awal ahir hujan pélor, wantu sami jembar
manah, ngambah ing danalaga, pada cukup bataliun, sami tedak sénapatya.
Sareng
kadua perkawis, kasumpeg Sri Maha Raja, margi Sang Pangéran Anom, ku Raja geus
kauninga, matak guyur nagara, ngusutkeun piker nu lembut, nyusahkeun para
kapala.
Gujrud
awéwé sanagri, pada nandang kaédanan, paroho ampir garélo, sok aringgis jadi
matak, sangar nagri Riskomar, Ratu langkung paur kalbu, inggis bahya kumaonam.
PUPUH SINOM
Harita
Sri Maha Raja, keur linggih di srimanganti, sasarengan praméswarana,
dideuheusan ku papatih, Arya Gundara Pati, teu lami Ratu ngadawuh, éh Patih
marga kakang, nyaur téh arék badami, hal perkara si ujang Purnama Alam.
Éstu
matak jadi susah, ngarudetkeun kana ati, karasa dua perkara, gumanteng dina
sanubari, aria nu ngajadi, kana tungtung kabingung, kahiji nu geus nyata, Ki
Purnama Alam mungkir, ka Kaswati nampik teu daékeun nikah.
Jeung
kadua perkarana, kakang leuwih-leuwih risi, ku watek Purnama Alam, bet matak
nyangarkeun nagri, geus manggih béja sidik, awéwé pada kairut, tagiwur ura-ara,
teu tolih boga salaki, pada datang ngahelaran ka kaputran.
Éta
leuwih matak susah, pasti jadi guyur nagri, baruntak jeroning kota, asal henteu
répéh rapih, abdi-abdi nu leutik, tangtu tagiwur timburu, moal aya luluasan,
jeung pasti moal sak deui, matak nungtun bahya ka Purnama Alam.
Tah
éta kuma petana, kakang leuwih susah ati, cing ayeuna kakang ménta, pirempug Ki
Arya Patih, akal geusan lastari, nu bakal ngabendung bingung, mukahkeun
kasusahan, henteu lami Arya Patih, nyembah hurmat ngawangsul ka Sang Sri Nata.
Abdi
dalem nampi pisan, kana sadaya panglahir, pasal ngagem kasumpegan, kersa Dalem
nu sayakti, ku abdi dalem kéring, sakalintang marga éwuh, mung hatur
permuhunan, yaktos putra Dalem mugi, ulah waka dipaksa kana garwaan.
Boh
bilih dina ahirna, putra Dalem hanteu jadi, kana marga kalulusan, pista ka
putri Kaswati, ngabongankeun di ahir, ka kersa Dalem nu éstu, tangtos wuwuh
kaéwuhan, kana selebeting galih, putra Dalem Sang Sunu Purnama Alam.
Amung
manawi rempag mah, klayan kersa Dalem yakti, saé jujur kahoyongna, ngalap sipat
ilmi-ilmi, haliah lahir batin, nyusul panemu nu luhung, geusan kawilujengan,
teu lami Ratu ngalahir, najan kakang teu pisan rék ngahalangan.
Kana
maksud Ki Purnama, yén nyiar bangsa pangarti, malah jadi kabungahan, ngan
nyaéta anu jadi, ku embung boga rabi, kadua ku matak guyur, anu bakal ngagoda,
awéwé nu jadi iblis, kasétanan narik lampah kalacuran.
Tatapi
lamun rempug mah, reujeung Ki Aria Patih, ka kakang baréto aya, hiji wiku ménta
idin, cicing di tepiswiring, tanah pangawatan kidul, di gunung Gurangsarak,
ménta jadi guru santri, rék ngamalkeun kitab papagon agama.
Ku
sabab éta ayeuna, pamaksud kakang pribadi, perkara Purnama Alam, arék
dijurungkeun indit, sina di wiku cicing, minangka buang ka gunung, pasantrén
Gurangsarak, sugan sanggeus jadi santri, purun nikah ka Putri Ratu Ambarak.
Arya Patih
ngawangsulan, menggah abdi dalem yakti, katur sakalimpang rempag, kana sadaya
panglahir, amung kedah dijagi, bilih ngalolos teu puguh, ti gunung Gurangsarak,
saur Ratu bener Patih, poé ieu isuk anteurkeun ku saréréa.
Ayeuna
kudu sadia, gulang-gulang para mantri, nganteurkeun Purnama Alam, ka resi
paguron santri, reujeung ayeuna misti, nitah mantri buru-buru, ka gunung
Gurangsarak, mawa surat keur ka Resi, méré terang baris datang Ki Purnama.
Sanggeus
nambahan Sri Nata, lajeng miwarangan mantri, nyaur Sang Purnama alam, gancangna
anu digurit, Pangéran Putra sumping, ngadeuheus ka payun Ratu, lenggah bareng
jeung sembah, henteu lami Sang Narpati, ngadawuhan ka Raja Putra Purnama.
Éh
Ujang Purnama Alam, anak ama buah ati, anu matak dicalukan, ama téh arék
badami, ku sabab leuwih-leuwih, ama nandang pikir sukur, bungah taya papadana,
nénjo ka ujang pribadi, junun wekel kana ngalap pangabisa.
Malah
geus jadi utama, nyangking harti pilih tanding, tur mashur satia rasa, ama
leuwih bungah ati, ngan aya anu jadi, kana ngaburungkeun sukur, matak rémpan
pikiran, ama manggih béja sidik, yén ujang téh matak tagiwur nagara.
Ku
sabab éta ayeuna, purun gé misti, ujang téh saheulaanan, ulah aya di jro nagri,
saméméh boga rabi, kudu masantrén ka wiku, di gunung Gurangsarak, tempat jauh
sarta suni, itung-itung nyingkiran kabalahian.
Jeung
kadua perkarana, ama engeus tampa deui, pangangken Ratu ambarak, nikah téh
ngajakan gasik, di bulan hareup misti, ku ama enggeus diwangsul, neda témpo
heulaan, disebut ujang keur ngaji, di pasantrén Resi gunung Gurangsarak.
Anu
matak kudu pisan, ujang téh ulah rék mungkir, masantrén di Gurangsarak, poé
pagéto nya indit, dianteur ku pramantri, Sang Putra nyembah ngawangsul, ka rama
Sri Maharaja, jeung tumungkul langkung ajrih, abdi Gusti mung hatur
sadaya-daya.
Sumeja
kumambang pisan, kana sugrining panglahir, mios ti dayeuh Riskomar, ka padésan
tepiswiring, gunung liwung nu rumbit, nenggah abdi gusti éstu, sumawonten
parekna, dipangkonan dampal Gusti, najan tebih raratan meuntas lautan.
Abdi
Gusti tumut pisan, ing siang kalayan wengi, Sri Maha Ratu ngandika, sukur ujang
henteu mungkir, ayeuna sing tarapti, bébérés jeung urus-urus, bawaeun barang
uang, ulah aya anu kari, barang-barang pangeusi karang kaputran.
Ari
pangéran Purnama, lain jadi ngangres galih, yén nampi dawuhan rama, teu kénging
aya di nagri, anggur leuwih ngajadi, nandang gumbirana kalbu, anu anu jadi
sabab, pangbingahna lantaran tebih, reujeung anu rék maksa kana garwaan.
Gancang
ieu carita, tunda nu aya di nagri, kacatur di Gurangsarak, ngaran pasantrén
Pramanik, kénging ngalandi resi, dimashurkeun ngaran kitu, ari jenenganana, éta
anu jadi resi, kongas nelah Sang Resi Muhamad Kurbah.
Kamashur
kamana-mana, resi pasantrén Pramanik, pupujaan ménak-ménak, sipat masalah anu
muskil, nu rumbit dina ati, élmu kalawan panemu, baris dunya ahérat, didadar
dijieun hasil, dibuktikeun pertata pasal percéka.
Tani
tigin heunteu tuna, jujur maju ngajar ngaji, ngajadi pandita harja, hanteu
jurang harta-harti, padamaelan binangkit, bangsa ngarara ngararut, sarta
ukir-ukiran, ngajeujeut jeung ngamanjait, pinter ngatur ngéndah-ngéndah
palataran.
PUPUH DANGDANGGULA
Waktu
éta pasantrén Pramanik, langkung-langkung jembar sarta hégar, taya bangsana
pasantrén, tina jembarna guru, nyieun conto ka santri-santri, mentalkeun hal
ihtiar, malar senang hirup, nandangan di kamulyaan, kacaturkeun éta Sang Wiku
Pramanik, kagungan hiji putra.
Putra
istri sarta leuwih geulis, kakasihna Sang Déwi Kania, tacan kagungan carogé,
geulisna punjul, manjing basa lir widadari, yuswana kira-kira, lima welas taun,
éndah taya papadana, sarta pantes disebut mustika istri, waktu jaman harita.
Eukeur
geulis kawuwuhan rajin, percékana sagala iasa, sipat papagon awéwé, kasar mori
teu wudu, turug-turug sabar tur lantip, sabab watek kalimah, wantu putra wiku,
ngagem jatining Patimah, sarta nitis sumari di sanubari, dianggo salawasna.
Enya
éta kasetyaan galih, angkuh timpuh lungguh hadé lampah, saréséh saé bubudén,
cangker singer tur akur, yasa basa jeung tata-titi, mun ka sémah soméah, tindak
undak-usuk, balabah gedé wiwaha, sarta surti kana sagala perkawis, élmu
kasasmitaan.
Ari
tata-titi leuwih rintih, tindak-tanduk teu aya awonna, éstu mo aya nu nendéng,
marga alusna mulus, malah loba resi nu sumping, jeung ménak nu uninga, ti nu
jararauh, ngalamar Déwi Kania, sami wirang lantaran henteu ditampi, ku Putri
Gurangsarak.
(nyambung….)
Komentar
Posting Komentar