Wawacan Purnama Alam



Sampurasun baraya… hehehe saya kembali lagi ngepost nihh sekarang temanya bahasa sunda, yaitu mau ngasih wawacan sunda. Semoga membantu J

WAWACAN PURNAMA ALAM
( KARANGAN R. SOERIADIREDJA )


PUPUH ASMARANDANA 
Dangding Sunda sakajudi, titisan ti pupuhunan, beubeunangan soson-soson, kekel kana tatarosan, ti bangsa nu budiman, prabujangga juru lagu, nu paham kadongkarian.
Ari ieu nu digurit, lampah ménak jaman kuna, masih kaom buhun kénéh, wantu alam kadéwaan, sumembah ka sangiang, munjungna ka sang rumuhun, nyambat ka para batara.
Beunang nungtik ti leuleutik, nyutat nyatet ti bubudak, tataros ti kolot kahot, juru dongéng alam kuna, ayeuna ditukilna, disusurup kana lagu, ditulad dijieun babad.
Manawi baé ngajadi, ku sadaya dimaranah, didamel conto lalakon, kana geusan kamulusan, jalan kasalametan, satungtung nyandangan hirup, rumingkang di pawenangan.
Di dieu babad teu sepi, anu murka anu satia, kabéh watekna katangén, sarta leuwih-leuwih nista, ngeunahna tugenahna, ganjaran nu mulus laku, naraka ku lampah murka.
Wiwitan anu digurit, aya sahiji nagara, gedé sarta leuwih ramé, ngaran nagara Riskomar, dina jaman harita, kamashur ku tina unggul, ti saban nagara lian.
Kereta sartana mukti, henteu aya kakurangan, sumembor ka nagri séjén, tina kamulyaanana, sagala hahasilan, samalah enggeus kasebut, huluwotan dayeuh lian.
Ari anu jadi narpati, ratu di nagri Riskomar, Sri Maha Déwa Pramayon, kongas adil palamarta, pinter sugih tur gagah, loba ratu anu taluk, jadi bawah paréntahna.
Kagungan putra sahiji, Sang Ratu ti praméswari, pameget kalangkung kasép, dina jaman harita mah, kongas ka sabuana, kakasihna nu kamashur, Pangéran Purnama Alam.
Istu kasép katambah lantip, netepan kasatriaan, taya bubudéning goréng, wantu bener kusumahna, nyekel karaspatian, lungguh pancuh wuwuh ampuh, nyegah sakur lampah salah.
Ngan aya ku saperkawis, pasangaran salirana, nu narik kana cocogéh, lantaran leuwih kasépna, loba nu kaédanan, asal kapincut kairut, istri-istri sadayana.
Najan nu boga salaki, ngadadak ménta ditalak, hayang ka Pangéran Anom, tapi arambon sorangan, taya du dilawanan, kantun ngaberung napsu, murudul abrul-abrulan.
Tatapi Sang Putra tigin, henteu bingbang teu kagémbang, ku istri anu tarémbong, nutup anjeun di kaputran, lenggah di pagulingan, buku anu digugulung, nalék sakur kitab-kitab.
Sabab anu dipigalih, gampang lampah kalacuran, hésé mun ngalap pangartos, bagbagan kasasmitaan, margi langkung kekelna, nyurupkeun ka jero kalbu, nyangsangkeun kana pangrasa.
Tambah harita geus nyangking, papacangan baris garwa, pangrérémo Sang Narpatos, Kaswati jenenganana, putri nagri Ambarak, rujuk sepuh pada sepuh, jalan hayang bébésanan.
Tatapi malah ngajadi, sumpeg galih Sang Sri Nata, aringgis rérémo bedo, ku sabab Pangéran Putra, tacan kersa garwaan, da nuju ngalap élmu, palay jembar pangawasa.
Mungpang ka pangersa Gusti, Pangéran Purnama Alam, teu kersa jadi pangantén, ka putri Ratu Ambarak, malah aya saurna, kajeun dihukum gantung, dibuang ka tempat anggang.
Jeung tinimbang kana kénging, ku rama dipaksa nikah, kajeun ngalolos ngaléos, nyingkiran ka nagri lian, kitu manah Sang Putra, atuh Ratu wuwuh éwuh, sumawonna praméswara.
Turug-turug sering nampi, serat ti Ratu Ambarak, ka kersa Sang Narpatos, ngangkeran nikahkeun putra, tina enggeus sedengna, nikahkeun nya mulung mantu, ka Sang Pangéran Purnama.
Éta leuwih-leuwih jadi, sumpeg galih Sang Sri Nata, ari rék neda bedo, tinangtu jadi isinna, ka Sang Ratu Ambarak, malah tangtu aya tungtung, kana marga kaawonan.
Kadangkala sami lai, bawaning nular cecela, awal ahir hujan pélor, wantu sami jembar manah, ngambah ing danalaga, pada cukup bataliun, sami tedak sénapatya.
Sareng kadua perkawis, kasumpeg Sri Maha Raja, margi Sang Pangéran Anom, ku Raja geus kauninga, matak guyur nagara, ngusutkeun piker nu lembut, nyusahkeun para kapala.
Gujrud awéwé sanagri, pada nandang kaédanan, paroho ampir garélo, sok aringgis jadi matak, sangar nagri Riskomar, Ratu langkung paur kalbu, inggis bahya kumaonam.





PUPUH SINOM
Harita Sri Maha Raja, keur linggih di srimanganti, sasarengan praméswarana, dideuheusan ku papatih, Arya Gundara Pati, teu lami Ratu ngadawuh, éh Patih marga kakang, nyaur téh arék badami, hal perkara si ujang Purnama Alam.
Éstu matak jadi susah, ngarudetkeun kana ati, karasa dua perkara, gumanteng dina sanubari, aria nu ngajadi, kana tungtung kabingung, kahiji nu geus nyata, Ki Purnama Alam mungkir, ka Kaswati nampik teu daékeun nikah.
Jeung kadua perkarana, kakang leuwih-leuwih risi, ku watek Purnama Alam, bet matak nyangarkeun nagri, geus manggih béja sidik, awéwé pada kairut, tagiwur ura-ara, teu tolih boga salaki, pada datang ngahelaran ka kaputran.
Éta leuwih matak susah, pasti jadi guyur nagri, baruntak jeroning kota, asal henteu répéh rapih, abdi-abdi nu leutik, tangtu tagiwur timburu, moal aya luluasan, jeung pasti moal sak deui, matak nungtun bahya ka Purnama Alam.
Tah éta kuma petana, kakang leuwih susah ati, cing ayeuna kakang ménta, pirempug Ki Arya Patih, akal geusan lastari, nu bakal ngabendung bingung, mukahkeun kasusahan, henteu lami Arya Patih, nyembah hurmat ngawangsul ka Sang Sri Nata.
Abdi dalem nampi pisan, kana sadaya panglahir, pasal ngagem kasumpegan, kersa Dalem nu sayakti, ku abdi dalem kéring, sakalintang marga éwuh, mung hatur permuhunan, yaktos putra Dalem mugi, ulah waka dipaksa kana garwaan.
Boh bilih dina ahirna, putra Dalem hanteu jadi, kana marga kalulusan, pista ka putri Kaswati, ngabongankeun di ahir, ka kersa Dalem nu éstu, tangtos wuwuh kaéwuhan, kana selebeting galih, putra Dalem Sang Sunu Purnama Alam.
Amung manawi rempag mah, klayan kersa Dalem yakti, saé jujur kahoyongna, ngalap sipat ilmi-ilmi, haliah lahir batin, nyusul panemu nu luhung, geusan kawilujengan, teu lami Ratu ngalahir, najan kakang teu pisan rék ngahalangan.
Kana maksud Ki Purnama, yén nyiar bangsa pangarti, malah jadi kabungahan, ngan nyaéta anu jadi, ku embung boga rabi, kadua ku matak guyur, anu bakal ngagoda, awéwé nu jadi iblis, kasétanan narik lampah kalacuran.
Tatapi lamun rempug mah, reujeung Ki Aria Patih, ka kakang baréto aya, hiji wiku ménta idin, cicing di tepiswiring, tanah pangawatan kidul, di gunung Gurangsarak, ménta jadi guru santri, rék ngamalkeun kitab papagon agama.
Ku sabab éta ayeuna, pamaksud kakang pribadi, perkara Purnama Alam, arék dijurungkeun indit, sina di wiku cicing, minangka buang ka gunung, pasantrén Gurangsarak, sugan sanggeus jadi santri, purun nikah ka Putri Ratu Ambarak.
Arya Patih ngawangsulan, menggah abdi dalem yakti, katur sakalimpang rempag, kana sadaya panglahir, amung kedah dijagi, bilih ngalolos teu puguh, ti gunung Gurangsarak, saur Ratu bener Patih, poé ieu isuk anteurkeun ku saréréa.
Ayeuna kudu sadia, gulang-gulang para mantri, nganteurkeun Purnama Alam, ka resi paguron santri, reujeung ayeuna misti, nitah mantri buru-buru, ka gunung Gurangsarak, mawa surat keur ka Resi, méré terang baris datang Ki Purnama.
Sanggeus nambahan Sri Nata, lajeng miwarangan mantri, nyaur Sang Purnama alam, gancangna anu digurit, Pangéran Putra sumping, ngadeuheus ka payun Ratu, lenggah bareng jeung sembah, henteu lami Sang Narpati, ngadawuhan ka Raja Putra Purnama.
Éh Ujang Purnama Alam, anak ama buah ati, anu matak dicalukan, ama téh arék badami, ku sabab leuwih-leuwih, ama nandang pikir sukur, bungah taya papadana, nénjo ka ujang pribadi, junun wekel kana ngalap pangabisa.
Malah geus jadi utama, nyangking harti pilih tanding, tur mashur satia rasa, ama leuwih bungah ati, ngan aya anu jadi, kana ngaburungkeun sukur, matak rémpan pikiran, ama manggih béja sidik, yén ujang téh matak tagiwur nagara.
Ku sabab éta ayeuna, purun gé misti, ujang téh saheulaanan, ulah aya di jro nagri, saméméh boga rabi, kudu masantrén ka wiku, di gunung Gurangsarak, tempat jauh sarta suni, itung-itung nyingkiran kabalahian.
Jeung kadua perkarana, ama engeus tampa deui, pangangken Ratu ambarak, nikah téh ngajakan gasik, di bulan hareup misti, ku ama enggeus diwangsul, neda témpo heulaan, disebut ujang keur ngaji, di pasantrén Resi gunung Gurangsarak.
Anu matak kudu pisan, ujang téh ulah rék mungkir, masantrén di Gurangsarak, poé pagéto nya indit, dianteur ku pramantri, Sang Putra nyembah ngawangsul, ka rama Sri Maharaja, jeung tumungkul langkung ajrih, abdi Gusti mung hatur sadaya-daya.
Sumeja kumambang pisan, kana sugrining panglahir, mios ti dayeuh Riskomar, ka padésan tepiswiring, gunung liwung nu rumbit, nenggah abdi gusti éstu, sumawonten parekna, dipangkonan dampal Gusti, najan tebih raratan meuntas lautan.
Abdi Gusti tumut pisan, ing siang kalayan wengi, Sri Maha Ratu ngandika, sukur ujang henteu mungkir, ayeuna sing tarapti, bébérés jeung urus-urus, bawaeun barang uang, ulah aya anu kari, barang-barang pangeusi karang kaputran.
Ari pangéran Purnama, lain jadi ngangres galih, yén nampi dawuhan rama, teu kénging aya di nagri, anggur leuwih ngajadi, nandang gumbirana kalbu, anu anu jadi sabab, pangbingahna lantaran tebih, reujeung anu rék maksa kana garwaan. 
Gancang ieu carita, tunda nu aya di nagri, kacatur di Gurangsarak, ngaran pasantrén Pramanik, kénging ngalandi resi, dimashurkeun ngaran kitu, ari jenenganana, éta anu jadi resi, kongas nelah Sang Resi Muhamad Kurbah.
Kamashur kamana-mana, resi pasantrén Pramanik, pupujaan ménak-ménak, sipat masalah anu muskil, nu rumbit dina ati, élmu kalawan panemu, baris dunya ahérat, didadar dijieun hasil, dibuktikeun pertata pasal percéka.
Tani tigin heunteu tuna, jujur maju ngajar ngaji, ngajadi pandita harja, hanteu jurang harta-harti, padamaelan binangkit, bangsa ngarara ngararut, sarta ukir-ukiran, ngajeujeut jeung ngamanjait, pinter ngatur ngéndah-ngéndah palataran.





















PUPUH DANGDANGGULA

Waktu éta pasantrén Pramanik, langkung-langkung jembar sarta hégar, taya bangsana pasantrén, tina jembarna guru, nyieun conto ka santri-santri, mentalkeun hal ihtiar, malar senang hirup, nandangan di kamulyaan, kacaturkeun éta Sang Wiku Pramanik, kagungan hiji putra.
Putra istri sarta leuwih geulis, kakasihna Sang Déwi Kania, tacan kagungan carogé, geulisna punjul, manjing basa lir widadari, yuswana kira-kira, lima welas taun, éndah taya papadana, sarta pantes disebut mustika istri, waktu jaman harita.
Eukeur geulis kawuwuhan rajin, percékana sagala iasa, sipat papagon awéwé, kasar mori teu wudu, turug-turug sabar tur lantip, sabab watek kalimah, wantu putra wiku, ngagem jatining Patimah, sarta nitis sumari di sanubari, dianggo salawasna.
Enya éta kasetyaan galih, angkuh timpuh lungguh hadé lampah, saréséh saé bubudén, cangker singer tur akur, yasa basa jeung tata-titi, mun ka sémah soméah, tindak undak-usuk, balabah gedé wiwaha, sarta surti kana sagala perkawis, élmu kasasmitaan.
Ari tata-titi leuwih rintih, tindak-tanduk teu aya awonna, éstu mo aya nu nendéng, marga alusna mulus, malah loba resi nu sumping, jeung ménak nu uninga, ti nu jararauh, ngalamar Déwi Kania, sami wirang lantaran henteu ditampi, ku Putri Gurangsarak.

(nyambung….)

Komentar

Postingan Populer